Nuffnang ads

Wednesday 2 April 2014

Selfie



Selfie.. apakah itu selfie? Selfie merupakan perkataan baru yang diwujudkan dan telah diiktiraf sebagai perkataan yang sah digunakan. Siap dah masuk dalam kamus lagi. Selfie ni maksudnya tangkap gambar muka sendiri. Pastu post kt fb dan mengharapkan like dan komen yang banyak. Contoh komen-komen yang diharapkan ialah :

"Cutenyeee..."
"Cun siot.."
"Perghhh... lawa nye.. bole berkenalan?"
"Hot"
"Osem n gojes"

Dan banyak lagila puji-pujian yang diharapkan. Memang kebanyakannya akan puji la. Aku dan kebanyakan orang tak kisah sebenarnya orang-orang yang nak selfie ni. Tapi berpada-pada la.. kalau dalam sehari sampai 50 keping gambar selfie ko post kat fb, menyumpah jugak orang lain. Lagi satu kalau yang selfie tu memang diiktiraf cun (ni untuk awek-awek la macam erin malek ke), memang ok la. Tapi yang tak cun, sekeping sehari pun ok..

Selfie ni bagus untuk meningkatkan keyakinan diri. Tapi ia juga boleh membuatkan diri kita 'down'. Contohla kita selfie pastu post kt fb. Mengharapkan like dan komen yang best. Tiba-tiba ada yang komen

"Besarnye lubang hidung"
"Serius... buruk weyy"
"Ko ingat ko cun ke"

Nampak? Dah down diri kita. Mengharungi kehidupan yang murung. Aku pasti kalau lelaki yang selfie dan dapat komen macam cilaka, diorang ok. Tapi kalau perempuan? Boleh kelar-kelar badan sendiri tau. Lagi-lagi generasi bahasa alien ni. Perangai pelik-pelik. Tengah menangis pun bole selfie. Pastu caption gambar "kau lukakan hatiku.. inilah kesannya"

Yang paling teruk, tengah bersenggama kat stesen minyak petronas pun bole selfie lagi. Mengarut.

Oleh itu, kalau nak selfie, pastikan bersedia menerima sebarang komentar. Samada yang baik atau yang mengutuk. Manusia ni memang suka mengutuk. Kalau tak, hidup tak ceria. Lainla kalau aku yang selfie. Aku cekal. Sebab aritu ada orang komen gambar aku...

'Pergggghhh... macam Aaron Aziz"

-sekian-

RoT : aku pernah tengok iklan kat fb 'kursus selfie'. Siap ada yurann pendaftaran lagi.. Wadepak..



3 comments: