Nuffnang ads

Sunday 10 January 2016

Amran Fans vs Ibu-Ibu Breastfeeding

Semalam, dunia media sosial digemparkan dengan 'peperangan' di antara page Amran Fans dengan page ibu-ibu breastfeeding. Page Amran Fans ni boleh dikatakan page paling berpengaruh di dunia siber di Malaysia. Siapa yang tak kenal atau tak tau page Amran Fans, boleh pergi meninggal.

Isu bermula apabila Amran Fans atau lebih dikenali sebagai 'Meran' membidas ibu-ibu muda yang berselfie ketika sedang menetekkan bayi-bayi mereka. Meran memang ada point untuk memaki mereka.

Memang elok breastfeeding ni. Malah telah terbukti dari kajian saintifik tentang kebaikan breastfeeding ni. Tapi untuk berselfie sambil menetekkan bayi, ini sesuatu yang tidak wajar. Ini yang ditekankan oleh Meran.

Tetapi, kita semua sedia maklum, kebanyakan manusia, bila ditegur (atau dalam konteks Meran ni lebih sesuai digelar kena maki) tidak mudah untuk mengalah. Apa yang diorang rasa benar, diorang akan lawan habis-habisan sehingga point yang takde kene mengena dengan topik pun diorang akan keluarkan. Bila benda jadi semakin viral, point Meran telah disalahertikan oleh orang-orang lain yang tak tau hujung pangkal, terus nak belasah Meran. Meran dikatakan tidak menyokong breastfeeding ini sedangkan apa yang Meran ketengahkan ialah isu berselfie sambil menetek. Kebanyakan dari mereka ini ialah ibu-ibu muda yang menetekkan anak-anak mereka. Mereka telah bersatu-padu mereport page Amran Fans sehingga page tersebut lenyap. Page Sultan Melaka pun terkena tempiasnya. Tapi Meran bijak. Dia ada page backup. Masih beroperasi sehingga kini.

Ini sebenarnya perkara biasa. Bila berita disampaikan dari satu mulut ke satu mulut yang lain, pasti akan ada yang akan meletakkan resepi tambahan dalam berita tu. Ini perbuatan keji. Nak menyedapkan cerita, terus jadi fitnah. Fitnah ini bahaya. Orang baik-baik pun boleh kena penjara bahana fitnah.

Jadi, warga netizen SeMalaysia, lebih-lebih lagi warga page persatuan ibu-ibu muda menyusukan bayi, bermuhasabahlah diri. Memang Meran tegur tu caranya kasar. Tapi ambiklah yang baik dan positif dari teguran beliau. Janganlah menjatuhkan maruah sendiri dengan berselfie sambil menetekkan anak. Takde jadi hipster pun kalau buat camtu.

Breastfeeding bukanlah satu jenayah. Malah ianya sesuatu yang mulia. Nak buat kat tempat awam pun tak bermasalah. Cuma kenalah tutup-tutup sikit. Ada rasanya orang jual kain yang tutup dada untuk kegunaan breastfeeding di tempat awam. Google la sendiri. Aku tak tau. Dada aku takde susu.

Tp kalau breastfeedingkan teman lelaki di tempat awam mahupun di tempat tertutup, itu ah sedap ah sedap ah sedap. lain pulak jadinya...




2 comments: