Nuffnang ads

Friday 30 May 2014

Provokasi Terpimpin




Apa? JDT kalah? Team yang ada ramai player STAR tu? Team yang labur berjuta-juta RM sebab nak dapat kejayaan dalam masa yang singkat tu? Team yang stadium dia dah 20 tahun kosong tiba-tiba penyokong dari gua mana ntah muncul beramai-ramai claim dialah penyokong Johor paling setia dalam dunia tu? Usia baru 2 tahun, piala xpernah dapat, apasal ada 3 bintang?

Ayat-ayat di atas merupakan beberapa contoh ayat provokasi yang dilontarkan kepada penyokong JDT. Kita mula kembali dengan memahami apakah maksud provokasi itu. Provokasi kalau apa yang aku faham bermaksud tindakan samada secara verbal atau perbuatan yang menghasut untuk membuatkan pihak satu lagi menjadi terlebih emosi. Jadi, sesiapa yang mental kuat, dia tidak akan terpengaruh dengan provokasi-provokasi sebegini.

Dalam konteks bola sepak, provokasi merupakan amalan biasa di serata dunia. Kita kecilkan skop dan berbincang tentang provokasi penyokong bola sepak di Malaysia. Antara insiden provokasi yang mencetuskan keganasan kecil ialah antara JDT vs Pahang, Pahang vs JDT, JDT vs Perak, Perak vs JDT, Kelantan vs JDT, Perak vs Selangor dan Selangor vs Perak. Eh, banyaknya JDT. Dulu masa zaman Johor FA dan johor FC, tiada pun pergaduhan. Tapi ye la, zaman tu, Johor mana ada penyokong. Ada orang Johor sendiri tak tahu kat Larkin dan Pasir Gudang ada stadium! Haha.

Saya mengaku, saya memang suka melakukan provokasi. Selalunya provokasi di dalam facebook dan whatsapp je la. Tapi sebenarnya saya mempunyai niat yang murni apabila melakukan perkara tersebut. Saya ingin melihat kemeriahan bola sepak Malaysia tercetus buat keseluruhan rakyat Malaysia. Kejayaan yang saya capai ialah apabila member saya yang tak pernah post status pasal bola kat fb, tak pernah minat bola sepak, mula post siap buat hashtag tentang bola lagi. Walaupun benda yang dia post tu pun ada unsur-unsur provokasi juga, tapi tak kisahla. Yang penting dia dah mula tengok bola sepak. Walaupun tengok team JDT sahaja.

Provokasi terhadap Manchester United (selepas ini disebut Menyu) pula memang semulajadi lahir dari sudut hati penyokong Liverpool. Menyu yang dahulunya diambang gulung tikar selepas tragedi Munich, dibantu oleh beberapa kelab inggeris termasuk Liverpool untuk meneruskan kelangsungan hidup kelab. Namun kita semua tahu, Menyu ni angkuh, sombong dan bongkak, serasi dengan lambang syaitan mereka. Huh.

Akhir kata, walau apapun terjadi, anggaplah provokasi di antara kawan-kawan kita sebagai gurauan. Jangan lah ambik serius pulak. Mental kena kuat. Provok, provok juga. Kawan selamanya.

Sekian, terima kasih.

#selangorpowersampaikiamat
#selangorsampaimati
#YNWA
#hamsterselatan
#harimeowselatan





No comments:

Post a Comment