Nuffnang ads

Tuesday 23 July 2013

Makan Dalam Tandas?

Semalam (23/07/2013), kecoh di media sosial xkiralah kt fesbuk ke, twitter ke, malah mungkin juga di friendster (wujud lagi ke?) pasal murid2 bukan Islam di salah sebuah sekolah rendah di Sg buloh yang terpaksa makan di tandas dalam bulan Ramadhan ini. Siap ada gambar2 lagi yang mengukuhkan dakwaan tersebut. Gambar berkenaan isu ini boleh dirujuk di bawah..




Ini sebahagian daripada gambar yang dimaksudkan. Gambar2 ni diperolehi dari blog amenoworld. Isu yg timbul kat sini ialah adakah benar tempat ini merupakan tandas? Menurut blog mazidul akmal sidek pulak, ini bukanlah tandas sebenarnya. Bilik ini merupakan bilik persalinan dan ruang makan ini diwujudkan sementara sahaja kerana kantin sediada sedang dibaik pulih.






Sebenarnya, sekolah ni dekat sangat dengan rumah aku. Sekolah yang dimaksudkan ialah Sekolah Kebangsaan Seri Pristana. Sebut betul2, PRISTANA. Bukan Pristina, bukan Qistina mahupun Diego Tristan. Selalu sangat orang salah sebut. Pelik betul. Bahasa Melayu ni bukan susah sangat nk belajar (emosi tiba-tiba). Ada la aku tanya dgn jiran2 kt situ yang hantar anak2 mereka kat sekolah tu, memang bilik tu bukan tandas. Sudah diubah suai menjadi bilik persalinan. Mangkuk tandas pun xde kat situ. Jadi nampak macam isu dah selesai. Namun...


Hahaha. YB KJ bikin panas la pulak. Tapi bila difikir2kan balik, betul juga apa yang dikatakan olehnya. Kenapa la bilik camtu dijadikan ruang makan. Kenapa xguna je bilik2 lain macam bilik guru panitia ke (ada ke?), bilik kelab ke.. kan? Sebab sementara je kan? Sekolah mungkin ada alasan tertentu. Setakat ni, pihak sekolah xde lagi keluarkan apa2 kenyataan. Tapi Timbalan Menteri Pendidikan dah keluar kenyataan supaya operasi ruang makan tersebut ditutup serta merta.

Jadi, kita sebagai manusia yang waras, berfikirlah menggunakan akal kita dengan sebaik2nya untuk membuat kesimpulan tentang isu ini. Tapi aku salute guru2 kat sekolah ni. Nak cover Guru Besar dan Sekolah, mereka pun membuat inisiatif dengan melakukan perkara ini..

Majlis berbuka puasa di bilik kontroversi
Cayalah cikgu! Kahkahkah!

P/S : Teringat masa duduk kat asrama 5 bintang SMKA Simpang 5 dulu, ada mamat kedekut makan megi dalam tandas sebab xnak bagi kawan2 'pow'. Eeeeeiiiiiii....

9 comments:

  1. Rajin ko rot.....hehehhee...tebaekkk. ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu la time malas pulak nnti. Kehkehkeh.

      Delete
  2. Ada vending machine tak kat sekolah ni?

    ReplyDelete
  3. Tuan admin,

    Kalau tak silap itu mmg bilik persalinan dan bukan tandas yg dah diubahsuai.. harap tuan dapat check balik fakta tu ye.. sekolah baru sekarang mmg dah disediakan bilik persalinan.. tak mcm sekolah lama-lama dulu, kena tukar kat toilet..

    Tapi kat SKSP ni kan biasanya pelajar terus pakai baju PJK dari rumah dan sampai balik pun sama.. tak perlu dah tukar-tukar lagi.. so tu yg bilik persalinan dah tak diperlukan lagi tu..

    Wallahua'lam

    ReplyDelete
  4. Oh yeke.. nnti saya cek balik.

    ReplyDelete
  5. Ok, untuk mengelakkan kekeliruan, part tandas tu saya dah buang. Ganti ayat yang lebih manis.

    ReplyDelete