Nuffnang ads

Sunday 4 August 2013

Tazkirah Penghujung Ramadhan



Bulan Ramadhan tahun ini sudah hampir ke penghujungnya.. Alhamdulillah tahun ni masih mengekalkan rekod tak tinggal puasa lagi. Tak kiralah akibat uzur ataupun saja-saja. Tapi takkan lah aku sebagai bekas pelajar sekolah agama nak tinggal puasa saja-saja ye dak? Tidak mungkin..

Setiap tahun bila Ramadhan nak habis, sayu je rasa di hati. Tak tahu lah kenapa. Mungkin sebab lepas habis bulan puasa ni, surau kat taman tu dah tak penuh macam biasa. Bila takde terawih, surau pun dah tak penuhla. Kenapa surau penuh time bulan puasa je? Kenapa bulan-bulan lain tak boleh penuh macam time bulan puasa?kenapa? why? Aku tak faham betul la. Tak boleh begini..

Tahukah anda bahawa 10 malam terakhir bulan Ramadhan inilah yang patut kita sama-sama rebut. Inilah malam-malam yang mana kita kena mencari malam Lailatulqadar.. bertuah betul siapa yang dapat menemukan malam tersebut. Ganjarannya berlipat-lipat kali ganda. Lebih banyak dari bonus orang kerja UMW Toyota. Tapi, kebanyakan kita, 10 malam terakhir inilah masanya untuk ke jalan TAR, Jakel Seksyen 7, Uptown, NZ klcc dan makan cheese nan sebelah Lotus depan Maju Junction. Melepak sampai sahur. Membuat persiapan raya yang tidak sudah. Kita sebenarnya rugi.. kenapa rugi? Sebab kita tak tau adakah kita masih boleh jumpa lagi dengan Ramadhan tahun depan.

Moga-moga kita semua insaf dengan apa yg aku coretkan ini. Bukan apa, ini salah satu contoh kita sentiasa ingat mengingati antara satu sama lain. Yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari kekhilafan diri saya sendiri. InsyaAllah..


               *************************

Tazkirah ini ditaip di kerusi panjang sebelah eskalator department wanita AEON Pyramid.

Sebentar lagi akan berlaku satu lagi perkara yg buat aku rasa sayu dan pilu menjelang akhir Ramadhan. Yaa.. ia semakin hampir.. Dan.. Ok, bini aku dah wasap suruh pergi kat cashier. Dia kata dia tak bawa purse. Demmmmm..

                               -TAMMAT-

No comments:

Post a Comment