Nuffnang ads

Friday, 30 May 2014

Provokasi Terpimpin




Apa? JDT kalah? Team yang ada ramai player STAR tu? Team yang labur berjuta-juta RM sebab nak dapat kejayaan dalam masa yang singkat tu? Team yang stadium dia dah 20 tahun kosong tiba-tiba penyokong dari gua mana ntah muncul beramai-ramai claim dialah penyokong Johor paling setia dalam dunia tu? Usia baru 2 tahun, piala xpernah dapat, apasal ada 3 bintang?

Ayat-ayat di atas merupakan beberapa contoh ayat provokasi yang dilontarkan kepada penyokong JDT. Kita mula kembali dengan memahami apakah maksud provokasi itu. Provokasi kalau apa yang aku faham bermaksud tindakan samada secara verbal atau perbuatan yang menghasut untuk membuatkan pihak satu lagi menjadi terlebih emosi. Jadi, sesiapa yang mental kuat, dia tidak akan terpengaruh dengan provokasi-provokasi sebegini.

Dalam konteks bola sepak, provokasi merupakan amalan biasa di serata dunia. Kita kecilkan skop dan berbincang tentang provokasi penyokong bola sepak di Malaysia. Antara insiden provokasi yang mencetuskan keganasan kecil ialah antara JDT vs Pahang, Pahang vs JDT, JDT vs Perak, Perak vs JDT, Kelantan vs JDT, Perak vs Selangor dan Selangor vs Perak. Eh, banyaknya JDT. Dulu masa zaman Johor FA dan johor FC, tiada pun pergaduhan. Tapi ye la, zaman tu, Johor mana ada penyokong. Ada orang Johor sendiri tak tahu kat Larkin dan Pasir Gudang ada stadium! Haha.

Saya mengaku, saya memang suka melakukan provokasi. Selalunya provokasi di dalam facebook dan whatsapp je la. Tapi sebenarnya saya mempunyai niat yang murni apabila melakukan perkara tersebut. Saya ingin melihat kemeriahan bola sepak Malaysia tercetus buat keseluruhan rakyat Malaysia. Kejayaan yang saya capai ialah apabila member saya yang tak pernah post status pasal bola kat fb, tak pernah minat bola sepak, mula post siap buat hashtag tentang bola lagi. Walaupun benda yang dia post tu pun ada unsur-unsur provokasi juga, tapi tak kisahla. Yang penting dia dah mula tengok bola sepak. Walaupun tengok team JDT sahaja.

Provokasi terhadap Manchester United (selepas ini disebut Menyu) pula memang semulajadi lahir dari sudut hati penyokong Liverpool. Menyu yang dahulunya diambang gulung tikar selepas tragedi Munich, dibantu oleh beberapa kelab inggeris termasuk Liverpool untuk meneruskan kelangsungan hidup kelab. Namun kita semua tahu, Menyu ni angkuh, sombong dan bongkak, serasi dengan lambang syaitan mereka. Huh.

Akhir kata, walau apapun terjadi, anggaplah provokasi di antara kawan-kawan kita sebagai gurauan. Jangan lah ambik serius pulak. Mental kena kuat. Provok, provok juga. Kawan selamanya.

Sekian, terima kasih.

#selangorpowersampaikiamat
#selangorsampaimati
#YNWA
#hamsterselatan
#harimeowselatan





Saturday, 24 May 2014

Ini Wilayah Gergasi Merah

Shah Alam : Pendahulu Liga Super Malaysia, Selangor gagal mengambil kesempatan beraksi di laman sendiri apabila tewas kepada pendatang baru, JDTFC 0-1 di Stadium Shah Alam malam tadi. Gol yang terhasil di pertengahan babak kedua itu dijaringkan oleh penyerang import JDT, Luciano Figueroa sekaliguskan merencatkan rentak Selangor untuk terus menjarakkan mata sebagai pendahulu liga. Walaubagaimanapun, Selangor masih gah di puncak liga. Masih gayat.

Tifo terbaik dari #ultrasel


******************************************
Memang terbaik la malam tadi. Stadium penuh, tifo lawa, penyokong sporting, cuma ada 2 je benda tak best. No 1, Selangor kalah la kan. Tp masih di atas singgahsana. No 2 yg tak best ialah bila ada yg baling botol pada Wak Am. Kompom yg buat ni yg setahun sekali je pergi stadium. Kemon la. Marah kat Wak Am tu marah la, tp jangan la baling-baling botol. Perangai serupa monyet la main baling-baling botol ni. Aku yakin yg buat bukan dari Ultrasel mahupun SSFC. Mereka arif tentang adab menonton perlawanan bola sepak.

Selangor sebenarnya ibarat Bayern Munich di Bundesliga. Boleh menjadi juara dengan cepat walaupun liga belum lagi habis. Tapi bosan la camtu. Jadi, untuk menjadikan liga super ni lebih menarik dan kompetetif, bagi la JDT menang. Supaya di penghujung musim nanti, akan ada elemen mendebarkan dan yang penting dramatik. Akhirnya Selangor menjadi juara.

#SelangorPowerSampaiKiamat
#SelangorSampaiMati

Tamat.

Dah lama SSA tak penuh begini. Thumbs up Selangorian!

Apa juga keputusan, Selangor tetap di hati.




Saturday, 5 April 2014

Terminologi Penalti



"Mak aihh... mengantuknya.." luahanku kepada diri sendiri sambil menguap seluas-luasnya seperti sang raja rimba menonjolkan kehebatannya mengaum.

Maklumlah, lepas makan tengahari, rehat setengah jam, kemudian kena masuk balik kursus yang bertajuk 'Latihan Kesedaran Pematuhan Syariah' anjuran Jabatan Pengurusan Bakat, Pelan Penggantian & Pembangunan Kerjaya atau dalam bahasa inggerisnya 'Talent Management, Succession Planning & Career Development Department' tempat kerja aku. Memang majikan aku juara dalam memartabatkan Bahasa Melayu dalam kebanyakan operasi perniagaan mereka. Malah pernah mendapat anugerah dari Dewan Bahasa Dan Pustaka tahun... errr.. tak ingat tahun berapa. Tapi aku bangga dengan sekelumit usaha majikan aku ini dalam membantu mengembangkan Bahasa Melayu di negara MALAYsia.

Hari ini hari Sabtu. Namun, aku terpaksa menghadiri kursus ini. Dahla pagi tadi hujan. Nak menangis rasanya sebab tak dapat merasai nikmat tidur dikala hujan waktu pagi. Sedih. Tapi, khidmatku diperlukan. Aku gagahkan jua untuk ke Hotel Seri Pacific bagi menambahkan ilmu dalam pemahaman terhadap pentingnya pematuhan syariah.

Kembali kepada keadaan aku mengantuk tadi, aku mula membelek-belek telefon bimbit samsungselaluhang aku ini. Layan facebook. Tapi bila hari Sabtu dan ahad, newsfeed kat wall aku ni tak banyak update. Hasil dari pemerhatian aku, ini berlaku kerana hari Sabtu dan Ahad adalah hari cuti. Bila hari cuti, ramai yang buat aktiviti kekeluargaan dan mereka jarang membelek-belek telefon bimbit mereka. Tetapi ini tidak berlaku ketika waktu kerja. Boleh dikatakan setiap 5 minit buka fb.

Lepas belek fb, belek wassap pulak. Sama juga. Kurang aktif waktu-waktu cuti ini. Bosan. Aku pula dah kurang fokus dengan ceramah dari penceramah di depan dewan. Tapi tak salah aku, skang tengah bincang pasal keadaan apa yang berlaku jika pelanggan lambat membuat bayaran balik pembiayaan. Peserta-peserta kursus mengatakan pelanggan akan dikenakan penalti. Sambil tersenyum, ustazah yang bagi ceramah tadi jawab..

"Dalam perbankan Islam, kita tidak boleh menggunakan 'term' penalti. Terminologi penalti tu sendiri tiada dalam perbankan Islam. Jadi kita gunakan perkataan 'compensation' ataupun pampasan dalam bahasa Melayu"

'Terminologi penalti'. Macam best je ayat tu. Tiba-tiba dapat satu idea. Aku belek blog aku ni, dan edit 'title' blog ni. Ok, nampak cool.

Jadi dengan ini aku umumkan, tajuk blog aku dah berubah dari 'R.o.T' kepada 'Terminologi Penalti'. Sekian, terima kasih.

Ok, sambung dengar ceramah pematuhan syariah. Dah tertinggal banyak topik ni. Haaisshhh.

Wednesday, 2 April 2014

Selfie



Selfie.. apakah itu selfie? Selfie merupakan perkataan baru yang diwujudkan dan telah diiktiraf sebagai perkataan yang sah digunakan. Siap dah masuk dalam kamus lagi. Selfie ni maksudnya tangkap gambar muka sendiri. Pastu post kt fb dan mengharapkan like dan komen yang banyak. Contoh komen-komen yang diharapkan ialah :

"Cutenyeee..."
"Cun siot.."
"Perghhh... lawa nye.. bole berkenalan?"
"Hot"
"Osem n gojes"

Dan banyak lagila puji-pujian yang diharapkan. Memang kebanyakannya akan puji la. Aku dan kebanyakan orang tak kisah sebenarnya orang-orang yang nak selfie ni. Tapi berpada-pada la.. kalau dalam sehari sampai 50 keping gambar selfie ko post kat fb, menyumpah jugak orang lain. Lagi satu kalau yang selfie tu memang diiktiraf cun (ni untuk awek-awek la macam erin malek ke), memang ok la. Tapi yang tak cun, sekeping sehari pun ok..

Selfie ni bagus untuk meningkatkan keyakinan diri. Tapi ia juga boleh membuatkan diri kita 'down'. Contohla kita selfie pastu post kt fb. Mengharapkan like dan komen yang best. Tiba-tiba ada yang komen

"Besarnye lubang hidung"
"Serius... buruk weyy"
"Ko ingat ko cun ke"

Nampak? Dah down diri kita. Mengharungi kehidupan yang murung. Aku pasti kalau lelaki yang selfie dan dapat komen macam cilaka, diorang ok. Tapi kalau perempuan? Boleh kelar-kelar badan sendiri tau. Lagi-lagi generasi bahasa alien ni. Perangai pelik-pelik. Tengah menangis pun bole selfie. Pastu caption gambar "kau lukakan hatiku.. inilah kesannya"

Yang paling teruk, tengah bersenggama kat stesen minyak petronas pun bole selfie lagi. Mengarut.

Oleh itu, kalau nak selfie, pastikan bersedia menerima sebarang komentar. Samada yang baik atau yang mengutuk. Manusia ni memang suka mengutuk. Kalau tak, hidup tak ceria. Lainla kalau aku yang selfie. Aku cekal. Sebab aritu ada orang komen gambar aku...

'Pergggghhh... macam Aaron Aziz"

-sekian-

RoT : aku pernah tengok iklan kat fb 'kursus selfie'. Siap ada yurann pendaftaran lagi.. Wadepak..



Monday, 31 March 2014

Ubat Batuk

Kof! Kof! Kof!"

Mula-mula aku ingat apis mencarut, rupa-ruoanya itu bunyi dia batuk. Buruk betul bunyinya. Dah dekat 3 hari dah batuk dia tak hilang-hilang. Mana taknya, tengah batuk pun, rokok dunhill hisap jugak.

Apis berbaring di sofa sambil kaki kanannya disilangkan pada lutut kirinya. Lebih kurang macam duduk silang panggung, tapi versi berbaring. Itu trademark apis. Sambil baring pun masih menjaga kemachoannya. Matanya tertumpu pada skrin tv phillips 15 inci milik aku.

"Aku nak pergi kedai pak teh, ada sesapa nak kirim tak?" ujar Bote yang tengah bersiap-siap pakai baju.

"Haa cantik. Belikan aku ubat batuk. Jenama Breacol" jawab apis yang masih dalam posisi berbaring silang panggung.

"Nape taknak beli cap kelapa laut afrika? Ko kan asal sana" Bote cuba bergurau dengan apis tapi hambar.

Apis merenung tajam ke arah bote. Bote pun cepat-cepat berlalu pergi sebelum dimaki oleh Apis.

30 minit berlalu....

"Nah Apis, ubat batuk ko" ujar bote sambil melempar ubat tersebut kepada Apis.

Apis menyambut ubat tersebut dengan baik. Dia terus menuju ke dapur dan mengambil sudu untuk minum uvat batuk tersebut. Dengan berhati-hati dia menuang ubat batuk ke dalam sudu dan terus minum. Terkelat-kelat memek mukanya.

"Tak rasa apa pun ubat batuk ni" bentak apis. Kemudian dengan yakin dia terus mengogok botol ubat batuk tersebut sampai habis.

"Kalau tak elok gak batuk tu, tak tau la" ujar bota sambil memandang Apis dengan muka yang pelik.

Jono yang dari tadi melihat gelagat budak dua orang ni, pantas mencapai kotak ubat batuk Apis tadi. Tidak semena-mena Jono tergelak besar. Lantas dia tunjuk kepada Apis kotak ubat batuk tersebut.

'Ubat batuk kanak-kanak Breacol. Sesuai untuk kanak-kanak berusia 5-7 tahun'

Paaanggggg!!! Berderai botol ubat batuk tadi Apis baling kat dinding. Bote awal-awal lagi dah menghilangkan diri sebelum kena maki berbakul-bakul.

Aku pulak tengah berguling-gelak. Bote memang tak boleh diharap. Kahkahkah.

Sunday, 30 March 2014

Make Us Dream!




When you walk through a storm, hold your head up high
And don’t be afraid of the dark
At the end of the storm, there’s a golden sky
And the sweet, silver song of a lark
Walk on through the wind
Walk on through the rain
Though your dreams be tossed and blown
Walk on, walk on
With hope in your heart
And you’ll never walk alone
You’ll never walk alone
Walk on, walk on
With hope in your heart
And you’ll never walk alone
You’ll never walk alone
Kembali memimpin carta liga selepas kali terakhir pada sebelum krismas tahun lepas. 8 kemenangan berturut-turut. Luis Suarez memecahkan rekod kelab dengan 29 gol untuk 1 musim Liga Utama England. 

#MakeUsDream
#YNWA

You'll Never Walk Alone


Last post : bulan November 2013.
Sekarang : ujung bulan 3 2014.

Tiba-tiba, wujud satu perasaan yg dinamakan 'kasihan' terhadap blog aku ni. Hidup segan tapi taknak mati. Dekat 5 bulan tiada sebarang entri dan juga komen. Teringat pada rakan-rakan lain punya blog yang serupa macam ni. Contohnya Nasrun bin Anis punya blog. Dengar cerita dah 2 tahun tak sentuh. Kompom la dah lupa password tu. Kompom nye.

Kali ini aku ingin berbicara tentang sebuah pasukan bola sepak yang digeruni ramai iaitu #liverpoolteampalinghebatdidunia. Aku ingin berbicara tentang peluang yang terhidang di hadapan mata untuk menjadi juara BPL buat kali pertama dan juara liga utama England buat kali ke 19. Ianya akan dimulakan dengan kemenangan ke atas Tottenham Hotspurs pada malam nanti (30 Mac 2014).

Kita kembali ke 50 Tahun dahulu, iaitu pada tarikh 30 Mac 1964, Liverpool telah berjaya menewaskan Spurs dengan jaringan 3-1 di Anfield. Dan hari ini, sekali lagi, perlawanan ini dilangsungkan. Adakah sejarah akan berulang kembali? Kerana, pada tahun itu, Liverpool telah berjaya menjadi juara liga inggeris. Power betul la.

Dengan kekalahan Chelsea kepada Crystal Palace dan keputusan seri yang dicatatkan oleh Manchester City ketika bertandang ke Emirates semalam, peluang Liverpool sangat cerah. Liverpool hanya perlu melakukan sesuatu yang yang sudah biasa dilakukan untuk 7 perlawanan terakhir mereka iaitu menang. Dengan baki 7 perlawanan sahaja yang tinggal lagi, bermula dengan pertemuan menentang Spurs pada malam ini, kemenangan wajib dicapai. Selepas malam ini, Liverpool tidak boleh mensia-siakan lagi perlawanan menentang kelab-kelab pertengahan dan bawahan liga seperti tewas kepada Southampton dan Hull City Tigers di awal musim dahulu. Ini kerana Chelsea dan Manchester City akan menjadi tetamu di Anfield. Perkara paling teruk yg boleh dilakukan oleh Liverpool apabila menentang kedua-dua pasukan ini ialah menang 1 dan seri 1. Tidak boleh kalah. Jika tidak, ianya akan merencatkan peluang Liverpool untuk menjuaraI BPL.

Sudah lama penyokong Liverpool tidak mengecapi kejayaan menjuarai liga. Ianya terlalu lama. Jatuh bangun kelab, penyokong Liverpool tetap bersama. Mudah-mudahan, ianya tercapai pada musim ini. Semoga Kapten Marvel dan rakan-rakan dapat merealisasikan impian berjuta penyokong Liverpool di seluruh pelusuk dunia. In BR we trust!

Kepada penghuni gua, good luck untuk musim hadapan. Memang semalam korang dah keluar, tapi aku yakin, anda semua pasti akan masuk balik dalam gua nanti.

#YNWA